Здраве & Фитнес : Здраве08 ФЕВРУАРИ 2018

5 лесни правила от Аюрведа, с които ще живеете по-добре

Подобрете здравето си и намалете стреса

Преди хиляди години, още преди съвременната медицина да се появи, в Индия се развива холистична форма на уелнес, която залага на баланса между ума и тялото.

Днес Аюрведа се смята за една от най-старите медицински системи в света, която залага на значимостта на здравословното хранене, силата на дълбокия сън и медитацията за правилното настройване на естествения ритъм на тялото. Тази система тепърва започва да се подкрепя от съвременни лекари и научни издания.

И докато традиционната медицина се съсредоточава върху лечението на една болест чрез лекарства, то Аюрведата ни дарява с познания за това как да предотвратим заболяванията и как да се премахнем причината за тях, ако нещо се появи. Ето няколко лесни правила, които ще ви помогнат да подобрите здравето си и да заживеете един по-спокоен и щастлив живот:

Защо ключът към здравето е в лимфната система

Лягайте рано и ставайте рано
Бъдете честни: Колко често вечер лежите в леглото и преглеждате снимки в Instagram? Това може да действа пристрастяващо, но противоречи на биологията. “Човешките същества са дневни животни, което означава, че спим, когато е тъмно и сме активни, когато слънцето е изгряло”, казва Ерин Касперсън, декан в училището на Арибеда в Крипалу. Както науката, така и Аюрведа подкрепят становището, че човек трябва да си ляга по-рано и съответно да става по-рано. По този начин има възможността да изпадне в дълбок сън и тялото и ума да успеят да си починат пълноценно. Как да го сторите? Опитайте се да бъдете в леглото до 22 часа и да се събудите още преди изгрев, казва Касперсън.

Масаж с масло
“Aюpвeдa мacaжът c мacлo (Аbhуаngа) е важен както за цялостната детоксикация на лимфната система (тъканите и органите, които носят белите кръвни клетки и се борят с инфекциите в цялото тяло), така и за успокоение на нервната система от стреса”, казва Кимбърли Снайдер, йогист и експерт по Аюрведа. Тя съветва да заложим на кокосово масло през топлите месеци и на сусамово масло в по-студените месеци. За няколко минути масажирайте в посока към сърцето и по възможност веднага след душ и докато сте още в банята. По този начин маслото по-лесно ще проникне в кожата и действието му ще е двойно.

Супермоделите тренират и вземат решения сутрин

Хидратирайте се
Касперсън съветва да стартираме деня си с чаша топла вода. Наличието на сок от лимон е добавка на съвремието, но не пречи да я добавим. Според истинската практика на Аюрведа, която е зачеркната в древните текстове, е добре да започнем деня си с хидратация и топлина. “Когато спим, ние губим вода чрез дишането и чрез кожата си. Така че на сутринта една чаша топла вода ще ни помогне да си набавим изгубените течности”, казва тя и добавя, че едно от най-важните понятия в Аюрведа е елементът на огъня, наречен Agni. В класическите текстове се смята, че храносмилателната система е огън. Касперсън отбелязва, че когато водата е топла, тя е по-близо до температурата на тялото ни и няма да “изгори огъня” както студената вода, например.

Гответе
В Аюрведичната медицина се съветва да залагаме на правилните храни, за да се радваме на добро храносмилане. “Приемайте пресни, сезонни храни – плодове, зеленчуци и зърнени храни. Това е най-доброто”, казва Раджика Вачани, основателка на изкуството на Йогакара в Мумбай, Индия. “Проблемът е, че американците харчат повече пари в ресторантите, отколкото в магазините за хранителни стоки. Ние сме прекъснали връзка с храната”, казва Касперсън. Тя съветва да отидем до местния пазар и да се снабдим с продукти от производители, както и да засадим билки в кухнята или в градината си – канела, карамфил, кардамон и индийско орехче през зимата; и мента, копър и кориандър през лятото.

Каква е истината за млякото според Аюрведа?

Медитирайте
В основата си Аюрведа се фокусира върху съзнанието и идеята, че нищо няма по-голяма сила да лекува и трансформира тялото, както ума. Ето защо практикуващите се кълнат в медитацията. “Тя ви води до състояние на разширено съзнание и вътрешен мир, което позволява на ума да се възобнови и да се възстанови баланса”, казва Снайдер. Медитацията също така забавя сърдечния ритъм, дишането и освобождава от тялото стресовия хормон кортизол. Нямате време да медитирате? “Забавете малко дишането. Няколко дълбоки вдишвания, изпълващи корема ни, могат да действат подхранващо на тялото като едночасов масаж”, казва Касперсън.

Read Also

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ЗДРАВЕ

Здраве20 АПРИЛ 2019

Средиземноморската диета, която експертите препоръчват

С нея сваляме килограми без мъчителни лишения и подобряваме здравето си

Здраве11 АПРИЛ 2019

Какво причинява мигрената и как да се преборим с нея

Мигрената засяга над 12% от световното населениe и повечето от тях са жени

Здраве10 АПРИЛ 2019

30 идеи за пролетен детокс, споделени от читателки

Над 150 дами писаха на страницата ни във Фейсбук в отговор на съвместното ни предизвикателство с Klorane

Здраве08 АПРИЛ 2019

Храните, които правят косата ни красива

Грижата за красивата прическа започва от кухнята.