Здраве & Фитнес : Здраве13 ДЕКЕМВРИ 2019

Как да оцелеете по време на празниците, ако страдате от депресия

Не попадайте в капана на нереалистичните очаквания и ако трябва, отрежете всякакви контакти с токсични роднини

Коледните празници са смятани за “най-хубавото време в годината”. Но за хората, които страдат от депресия, тези дни представляват изпитание по редица причини.

Има голяма вероятност депресията да се влоши именно около Коледа. Когато човек е потиснат, отчаян и без енергия за каквито и да е обичайни дейности, стресът около празниците може да бъде убийствен.

Още по темата:
Отговори на най-важните въпроси за антидепресантите

Състоянието на страдащите от депресия може да се влоши и заради натиска от очакванията на околните. Типично е навсякъде да цари бъбрива веселост, да се избират и раздават подаръци, хората да се събират в шумни празнуващи компании. Да бъде с приповдигнат дух обаче е непосилно за човек в депресия. Затова още с наближаването на Коледа, той чувства, че вече се е провалил и че само ще развали празника на близките си.

Когато е потиснат и умълчан, реплики като “Хайде, зарадвай се, празници са!”, “Усмихни се!” или “Карай го малко по-ведро”, макар и добронамерени, го карат да се чувства притиснат в ъгъла. И още по-неадекватен и нещастен.

Ако страдате от депресия, ваше право е да имате реалистични очаквания за празниците. Дори и когато те не пасват на очакванията на другите.

  • Вероятно ще имате нужда от повече почивка и от по-малко срещи с големи групи шумни и весели роднини. Вслушвайте се в себе си. Не си позволявайте да изпаднете в пълна изолация, но и не се насилвайте да празнувате, ако точно в този момент нямате сили за нищо.
  • Грижете се за себе си физически. Страдащият от депресия изпитва постоянна липса на енергия. За да се почувствате по-нормално, хранете се пълноценно, опитайте се да спите достатъчно и не забравяйте да се движите. Дори когато това ви се струва непосилно, направете няколко леки упражнения.
  • Излизайте навън. Дневната светлина е изключително важна, особено много през зимата, когато е дефицитна. Колкото и да е студено, облечете се добре и направете поне една разходка от 20-30 минути за деня.
  • Избягвайте алкохола – намалете приема му до минимум или изобщо се откажете от пиенето. Запомнете, че здравето ви е по-важно дори от празниците. Важно е да знаете, че алкохолът е депресант и при хора, които вече страдат от болестта може силно да влоши симптомите им. Няма нужда да давате обяснения защо не пиете, ако нямате желание да говорите за това. “Благодаря, но ще пия само вода/ един чай” е напълно достатъчно като любезен отказ.
  • Ако имате проблемни взаимоотношения с някои свои близки, направете си предварителен план как да намалите стреса от срещите ви. Токсичните роднински отношения причиняват голямо напрежение дори на здрав човек, а на човек с депресия могат да повлияят още по-зле. Ако смятате, че с малка доза дипломация можете да избегнете неприятните теми, реплики, реакции, бъдете подготвени и действайте според този план. Ако обаче дадени връзки с членове на семейството ви са толкова токсични, че идеята да прекарате време заедно направо ви изпълва с ужас, имате право изобщо да не се срещате с тези хора по празниците.

Депресията е сериозно заболяване. Недейте да изпитвате вина за начина, по който се чувствате. Вашето мъчително състояние заслужава да бъдете благосклонни към самите себе си. Както и да поискате от най-близките си разбиране и адекватна подкрепа.

Може би не знаете, че сте в депресия?

 

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ЗДРАВЕ

Здраве03 АПРИЛ 2020

В кои храни се съдържат най-важните витамини?

Витамините са по-здравословни, ако ги приемате директно чрез храната, а не под формата на добавки от аптеката

Здраве25 МАРТ 2020

Как да готвим лесно, евтино и здравословно у дома

Ключът е в това да пазарувате точните продукти и да използвате максимално богатия избор от полезни подправки

Здраве22 МАРТ 2020

Домашен дезинфектант? По-добре не

Вижте какви препарати обае можете да си направите

Здраве20 МАРТ 2020

Упражнения за по-добра стойка от професионална балерина

5 упражнения, които ще ви помогнат да сте по-пластични и здрави