Здраве & Фитнес : Диети17 ЯНУАРИ 2020

Топ 5 на най-полезните диети в света

Ето как го правят французите, италианците, хората в Азия и в скандинавските страни

За да направи проучвания за книгата си от 2010 г., известният треньор и специалист по храненето Харли Пащернак обиколил почти целия свят, изучавайки хранителните навици на хората.

В различните държави той открил множество специфични привички, свързани с храненето. Забелязал например, че в Япония консумират огромно разнообразие от водорасли. В Китай пък се стараят всяко ядене да включва пет различни цвята плодове или зеленчуци. Но общите изводи, които си направил, е че в Америка и в останалата част от света хората подхождат към храната по много различен начин. Американците сервират много по-големи порции, не обръщат внимание дали се хранят със сезонна продукция, добавят големи количества сол и захар към порциите си.

За да намалите целулита, намалете стреса

При средиземноморския, скандинавския и японския режим на хранене, хората залагат изключително много на регионалната продукция и на сезонните плодове и зеленчуци. Това е нещото, което според Пащернак отличава най-здравословните диети в света. Друга обща черта на народите, които се славят със здравословен начин на хранене, че за тях сядането на трапезата е събитие, те се хранят бавно с питателна храна и се наслаждават пълноценно на всяка хапка, вместо да излапват по някоя купа мюсли между другото.

Средиземноморска диета:

Какво представлява: Това е типичният начин на хранене на хората от Средиземноморския регион. Освен че консумират изключително много местни продукти, хората от държави като Гърция и Италия държат на храненето като ритуал.
Типични храни: Плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, зеленолистни, ядки, зехтин. Освен това – риба, пиле, по някоя чаша червено вино.
Ползи:  Полезните ефекти на средиземноморската диета се изучават още от 70-те години. Изследователите са категорични, че този тип хранене помага за регулиране на теглото, предодвратяване на диабета и е добра профилактика на сърдечно-съдовите заболявания.

Нова Скандинавска диета:

Какво представлява: Специалистите по хранене разработват тази диета с цел да включва 35% по-малко месо от традиционната датска диета, повече пълнозърнести храни и като цяло поне 75% храна с органичен произход. Прилича на средиземноморкста диета по това, че набляга на много плодове и зеленчуци и на пълнозърнестите храни и зехтина. Ограничена е консумацията на червено месо, захар и алкохол. Приоритет се дава на хранителната продукция от Дания, Финландия, Исландия, Норвегия и Швеция.
Типични храни: Пълнозърнеста храна, например овес и ръж. Местни плодове и зеленчуци, включително шипки, кореноплодни зеленчуци, брюкселско зеле, броколи. Нискомаслено мляко, свинско, агнешко, сьомга, херинга и месо от елен.
Ползи: Според едно проучване, Новата скандинавска диета повлиява гените, които могат да отключат наднормено тегло и по-специално напълняването в областта на корема. Намалява риска от диабет тип 2. Освен това, учените поощряват този тип хранене заради положителният екологичен и социоикономически ефект.

Традиционната диета Окинава:

Какво представлява: Тази разнообразна, но нискокалорична диета включва голямо количество плодове и зеленчуци и съвсем малко месо, бяло брашно и захар. Диетата Окинава има специфичен исторически контекст: хората, които формират този тип хранене, са живяли на японския остров Окинава, който е най-бедният регион в страната до Втората световна война. В последствие, Конфуцианската идея че трябва на едно хранене стомахът ни е да е само на 80% пълен също дава отражение.
Типични храни: Сладък картоф, ориз, зеленолистни, тофу, соев сос. Жителите на Окинава приемат много малко месо, морска храна и плодове.
Ползи: Днешните жители на Окинава вече не са толкова бедни, а икономическият ръст е свързан и с все по-разпространени случаи на наднормено тегло, метаболитен синдром и сърдечни заболявания. По-възрастното населени на острова обаче продължава да се храни по традиционния начин и може да се похвали със забележително дълголетие. Всъщност, Окинава държи едно от първите места в света по брой дълголетници на глава от населението. Някои учени смятат, че продължителното придържане към нискокалоричен режим на хранене може да има отношение към дълголетието.

Традиционна Азиатска диета:

Какво представлява: В азиатската хранителна пирамида най-голям процент имат оризът, азиатските спагети, пълнозърнестите храни, както и плодове, зеленчуци, зеленолистни, семена и ядки. След това са рибните продукти (в много семейства се сервират всеки ден), а яйцата и пилешкото се консумират по веднъж в седмицата. Захарни изделия могат да се ядат също само един път седмично, a червеното месо – едва по веднъж месечно.
Типични храни:  В различните азиатски държави те варират, но общото е, че навсякъде консумират много варен ориз.
Ползи: Азиатските държави имат по- малко разпространение на затлъстяване, сърдечни заболявания и метаболитни проблеми. Диетата има обаче един недостатък – на фона на урбанизирания и все по-заседнал начин на живот, нейното високо съдържание на въглехидрати не повлиява хората толкова добре. Затова и дилемата за това дали Азиатската диета е толкова полезна днес в своя традиционен вид е много актуална.

Диетата “Френски парадокс”:

Какво представлява:
Типичните хранителни навици на французите поднасят някои изненади на официалната наука. В страната на любовта имат едно от най-ниските нива на затлъстяване, живеят дълго, а в същото време консумират много калорична, питателна храна. Каква тогава е тайната им?
Типични храни: Пълномаслени сирена и йогурт, масло, хляб, малки, но редовни порции шоколад.
Ползи: Много учени клонят към заключението, че “Френският парадокс” е по-скоро начин на живот, а не толкова функция на това какво се слага на масата. Французите не похапват между основните хранения, ядат много, много бавно и навсякъде се придвижват пеша. Други учени са убедени, че умерената консумация на червено вино има значение за здравословното състояние на нацията.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ДИЕТИ

Диети19 ФЕВРУАРИ 2020

Кето 2.0: подобрената версия на известната диета дава по-добри резултати

Предвиждат, че това ще е новата най-популярна диета

Диети18 ФЕВРУАРИ 2020

Плодове и зеленчуци, които са по-полезни консервирани

Спестете си време, като използвате тези продукти консервирани

Диети17 ФЕВРУАРИ 2020

В случай, че не сте добри в спазването на диети

Тези няколко трикове, ще ви помогнат

Диети10 ФЕВРУАРИ 2020

Как да избегнем напълняването около 30-те си години

Периодът между 25 и 34 години е критичен за жените, които често напълняват видимо точно тогава