Въглехидратите, от които тялото ни има нужда

И защо тяхното отсъствие от здравословното меню не е опция

Когато заговорим за въглехидрати, в ума ви вероятно веднага изникват нещата, които са враг на добрата форма: паста, сладко, хляб…

Това е и първото нещо, което хората изключват от менюто си, когато минат на диеата. Но знаете ли, че не всички въглехидрати са еднакви? Да, част от тях наистина не са добри за здравето ни, като например захарта. Захарта е прост въглехидрат, лишен от всякакви хранителни свойства, а когато ядем прекалено много сладки неща, последиците за тялото ни са неприятни.

Но сложните въглехидрати, като тези, които се откриват в пълнозърнестите хлябове, зърнени храни като киноа и разбира се плодовете, зеленчуците, дори млечните продукти, са задължителна част от всеки здравословен режим. Всъщност, тялото ни има нужда от тези въглехидрати, за да изпълнява своите основни функции. А освен това те не са толкова страшни, колкото си мислите.

Не всички въглехидрати са еднакви

Лошата репутация на въглехидратите се дължи на факта, че най-известните са тестените изделия и сладкишите, които наистина са вредни. Но както вече разбрахме, въглехидратите се делят на два вида: прости и сложни. Простите въглехидрати имат къси вериги, съставени от въглеродни молекули и се разграждат за много кратко време, отивайки директно в кръвоносната ни система и причинявайки повишаване на кръвната захар. Всеки прост въглехидрат или обикновената захар нямат кой знае какви полезни качества, а освен това водят със себе си куп проблеми, свързани с болести на сърцето, рак, поява на бръчки и отпускане на кожата.

carbs 1

Сложните въглехидрати обаче имат по-дълги вериги на молекулите и на тялото ни му отнема повече време да ги усвои. Което значи, че енергията от тях не отива веднага в кръвоносната ни система, а постепенно и трае по-дълго време.

Когато ядем въглехидрати, тялото ни ги разгражда до най-семплата им форма – глюкоза

Разбиването на въглехидратите започва още в устата с ензимите, които се съдържат в слюнката, а след това преминава в механичното смилане на храната в стомаха, чрез храносмилателни ензими и с помощта на витамини от B групата. Приключението приключва, когато въглехидратите вече са превърнати в глюкоза, която се усвоява от организма. След това глюкозата се отправя към черния дроб и от там се разпределя за цялото тяло. Клетките ни я използват за енергия за мускулите и тъкъните в тялото. Част от нея се съхранява в черния дроб като резерва, а всичко останало, което е излишно, се превръща в мазнина. Именно затова прекаляването с въглехидрати, и то всички въглехидрати, може да доведе до наднормено тегло, тъй като всички те завършват като глюкоза. 

carbs 2

Тялото ни има нужда от въглехидрати, за да функционира нормално

Те са основният източник на енерия – просто и ясно. Глюкозата е форма на захар, която се използва и от мозъка ни, имаме нужда от нея като гориво за метаболизма ни, за да можем да дишаме, ходим, мислим, говорим… Мазнините и протеините също имат свои задължения, свързани с процесите в тялото ни, но когато стане дума енергия, въглехидратите са ключови.

Прекаляването с каквито и да е храни, не само въглехидрати, но и протеини и мазнини, може да доведе до напълняване, тъй като се дължи на проста математика – консумираме повече калории, отколкото изразходваме. Основният проблем на простите въглехидрати е, че те не ни засищат и много лесно преяждаме с тях. Ако обаче в диетата ни има от здравословните въглехидрати, в комбинация с протеини и мазнини, тялото ни ще функционира както трябва.

Здравословните въглехидрати се откриват в повече храни, отколкото мислите

Много от нас забравят, че млякото, пълнозърнестите храни, плодовете и зеленчуците също съдържат въглехидрати, както и фибри и протеини. Карфиол, грах, банани, ябълки, броколи и много други са полезни въглехидрати, от които тялото ни има нужда. Над половината от калориите, които приемаме дневно, трябва да идват от въглехидратите, но от сложните такива. В противен случай не бихме могли да поддържаме мозъка си и да бъдем здрави и жизнени.

 

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ЗДРАВЕ

Здраве18 СЕПТЕМВРИ 2019

Два вида фибри ни помагат да бъдем здрави и слаби

Всичко, което трябва да знаете за разтворимите и неразтворимите фибри

Здраве16 СЕПТЕМВРИ 2019

Витамините, от които децата ни се нуждаят

И въобще добра идея ли е да даваме витамини под формата на хранителна добавка на децата си?

Здраве16 СЕПТЕМВРИ 2019

Енергийно зареждане в началото на новия сезон

Не падайте в плен на есенната умора - можете да се предпазите с тези няколко стъпки

Здраве13 СЕПТЕМВРИ 2019

Искате бърз метаболизъм? Правете тези 5 неща всеки ден

Кои добавки да не забравяме и защо да наблегнем на тежестите