Системата, която ще ви помогне да се справите с умората

Опитен психолог и психотерапевт ни подсказва как да се погрижим за здравето на ума и тялото си

Готов ли е организмът ви за есента?

Тата Феодориди, психолог и психотерапевт, обръща внимание на един често срещан феномен – хората все по-трудно съумяват да си починат правилно и изобщо да настроят ума си за релакс.

В нашето съвремие не можем да се отпуснем лесно, трудно намираме време за това, а когато съумеем, се чувстваме гузни, че сме бездействали. Но според Феодориди без почивка не просто няма да имаме енергия, а сме обречени на кошмарно ежедневие, изпълнено с напрежение, раздразнение, ниска активност, главоболия, гадене и дори депресия. Неслучайно пристрастените към алкохола най-често са хора, които имат натоварваща работа и не си почиват.

Боим се от бездействието (а именно от това имаме нужда толкова често!), защото животът изисква много повече от нас – освен успешна кариера, ние гоним активен социален живот, спорт и какви ли не предизвикателства. Но от страх да не изпуснем някоя златна възможност, изпускаме същинския живот и радостта от него, защото сме твърде изтощени, за да му се насладим.

Системата, която ще ви помогне да се справите с умората

Но как да си почиваме правилно?

Феодориди е категорична, че ако представите ви за почивка са шопинг, гледане на филми на ужасите или пък слушането на безкрайния брътвеж на популярни блогъри, само се заблуждавате, че си почивате. Това е илюзорен релакс – вие трябва да можете да се откъснете от всякакви дразнители.

Затова тя предлага най-лесната система, която нарича “четирикратна“, която да служи като “график за почивка“ и ще ви помогне да настроите състоянието на ума си за отдих.

Веднъж на ден: Подарявайте си по веднъж на ден от 15 минути до час време за почивка, което да бъде запълнено или просто с тишина (без екрани, слушалки и разговори по телефона), или с медитация, разходки сред природата, дихателни упражнения, дрямка.

Веднъж седмично: Ден само за вас. Целият ден, всичките му 24 часа. Поне веднъж в седмицата трябва да можете да се откъснете от работната среда, социалните мрежи, ранните сутрешни аларми и всичко, което правите всеки ден в обикновеното си ежедневие.

Системата, която ще ви помогне да се справите с умората

Веднъж месечно: Почивайте от два до три дни и не неглижирайте необходимостта си от смяна на обстановката. Не си казвайте “ще пътувам друг път, мястото няма да избяга“. Ситуацията с коронавируса показа, че всичко може да се промени за секунди. Затова веднъж в месеца си давайте три дни почивка – на вилата, на морето или просто се разходете извън града.

Веднъж годишно: Дайте си от 10 до 20 дни за релакс. Звучи като дълга почивка, но е установено, че едва към третата седмица организмът ни може да постигне състояние на дълбока релаксация. Веднъж в годината се нуждаем от по-продължителни почивки, в които не мислим за връщането си на работа. Разбира се, малко хора могат да си позволят да почиват 20 дни, но ако сте пренебрегнали и продължавате да пренебрегвате другите части от графика за почивка, то спешно имате нужда от спирка, преди да грохнете от изтощение.

Помнете, че умората се натрупва. А с почивка организмът става по-продуктивен, така че можете да постигнете много повече.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ЗДРАВЕ

Какво съдържа закуската, която подобрява имунитета?
Здраве20 СЕПТЕМВРИ 2020

Какво съдържа закуската, която подобрява имунитета?

Направете най-важното хранене за деня още по-полезно

Благодаря, не! Как да откажете храна?
Здраве15 СЕПТЕМВРИ 2020

Екологично съобразната диета - единственият "хранителен режим", който всеки трябва да спазва

Подходяща и жизненоважна за всеки един човек по света

Защо се разболяваме толкова често?
Здраве11 СЕПТЕМВРИ 2020

Два вида фибри ни помагат да бъдем здрави и слаби

Всичко, което трябва да знаете за разтворимите и неразтворимите фибри

20 от най-полезните плодове на света
Здраве04 СЕПТЕМВРИ 2020

20 от най-полезните плодове на света

Портокалът се нарежда едва на 15-то място