Какво трябва да знаете за здравословния детокс?

И защо е нужен не само за физическото, но и за психическото ни здраве

Какво трябва да знаете за здравословния детокс?

В началото на лятото все по-често си говорим за детокс – процесът, който пречиства тялото ни от натрупаните токсини. Но знаете ли всъщност защо имаме нужда от него?

Макар организмът ни да е създаден така, че да се справя сам с токсините и физическия стрес, нездравословното хранене, алкохола, липсата на движение и замърсяването на околната среда, понякога тялото ни просто е претоварено от всички тези неща накуп. Именно тогава настъпва моментът, в който трябва да забавим темпото, да променим режима си и да започнем да тренираме. По този начин подобряваме работата на органите, отговорни за естествената детоксикация на организма, даваме на тялото си повече енергия, а в допълнение към това кожата ни се изчиства, храносмилането се подобрява а имунната ни система е подсилена.

Кои са органите, на които действа здравословният детокс?

На първо място това е черният дроб, през който минават над 2000 литра кръв на минута. Когато токсините в тялото ни станат прекалено много, той е първият орган, който понася поражения.

Кожата, най-големият орган, играе много важна роля в процеса на детоксикация, изхвърляйки различните токсини през своите пори. Тя може да служи и като здравословен барометър, тъй като нейното състояние първо ще се подобри, след като променим режима си. Повечето вода, плодове и зеленчуци, полезни мастни киселини и храни, богати на антиоксиданти, се отразяват много добре на състоянието й. Упражненията пък засилват кръвообръщението, полезно не само за детокса на цялото тяло, но и за здравословния външен вид на кожата.

detox reasons (2)

Как да разберете, че имате нужда от детокс:

Ако често страдате от главоболия
Замаяни сте, изпитвате липса на енергия и имате нужда от сладки храни
Не можете да се концентрирате, настроенията ви се променят често
Имате проблем с обмяната на веществата, страдате от подут корем
Тялото ви не може да се справи с преработката на алкохол
Наблюдавате зачервявания и обриви по кожата, поява на акне и запушени пори
Имате високо кръвно налягане

Здравословният детокс включва:

Поне 1,5 литра вода на ден
Пресни плодове и сокове
Зеленчуци, които е най-добре да се консумират сурови, на пара или под формата на смутита
Сушени плодове
Риба, най-добре на скара
Кафяв ориз, пълнозърнест хляб
Чесън и подправки като джинджифил, мента и мащерка 

detox reasons (3)

По време на режима трябва да избягвате:

Млечни продукти
Червено месо
Обработени храни
Кафе, алкохол – които причиняват дехидратация
Сладкиши, шоколад
Цигари
Храни с консерванти, оцветители и захар
Хляб и тестени изделия
Сол
Газирани напитки

Не изключвайте напълно мазнините

Мазнините са много важна част не само от детокса, но и от здравето като цяло, макар за предпочитане да са Omega-3 мастните киселини (съдържащи се в соята, лененото семе и рибеното масло) и Omega-6 (ядки, семена). Мазнините играят важна роля за добрата имунна система, нивата на кръвната захар, борят умората и депресията, и поддържат кожата мека и млада. По време на детокса, приемът на полезни мазнини трябва да бъде увеличен до два пъти на седмица, за предпочитане чрез консумация на риба и ядки.

След приключване на детокса ще забележите, че имате много повече енергия през деня, радвате се на по-добър сън и по-добра концентрация на работното място. От физическа гледна точка, освен по-хубава кожа и по-добро храносмилане, ще откриете, че по-рядко страдате от обриви, алергични реакции и всякакъв тип инфекции.

 

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ЗДРАВЕ

Сезонните плодове с ниско съдържание на захар
Здраве13 АПРИЛ 2021

Сезонните плодове с ниско съдържание на захар

От динята до грейпфрута - кои са плодовете, които ни зареждат с най-много витамини и минерали, но съдържат минимално количество захари

Криси Тийгън казва "сбогом" на диетите
Здраве06 АПРИЛ 2021

Криси Тийгън казва "сбогом" на диетите

"Твърде много години броях калории"

Храните, които се борят със следобедната умора
Здраве05 АПРИЛ 2021

Храните, които се борят със следобедната умора

С правилната диета можем да презаредим енергията в следработните часове

Храните с най-богато съдържание на желязо
Здраве03 АПРИЛ 2021

Храните с най-богато съдържание на желязо

Лещата и тиквените семки са сред най-добрите източници на минерала