Как да останем във форма с напредването на годините

Наблегнете на плодовете, ядките и протеините

Намерили сме баланса в начина си на хранене, но много често забравяме, че с годините се появява нужда да напасваме менюто си според новите нужди на тялото си.

С напредването на възрастта метаболизмът ни се забавя и тялото ни има нужда от по-малко калории и повече витамини и минерали. Съответно трябва да намалим количеството храна, която приемаме и да се фокусираме върху нейното качество, като избягваме прекаленото количество сол, захар, мазнини и брашно. Но на какво трябва да наблегнем?

Диетични фибри

Има една стара поговорка, че “вие сте това, което ядете”. Но това е само наполовина вярно – вие не сте това, което ядете, а това, което усвоявате.
Експертите от Националната академия на науките на САЩ и Института по медицина препоръчват да приемаме между 20 и 35 грама диетични фибри на ден. Масово човек консумира само между 12 и 18 грама дневно. А фибрите са важни, тъй като подпомагат понижаването на нивата на кръвната захар, намаляване на апетита, облекчаване на запека и подобряване функцията на храносмилателната система.

Как да останем във форма с напредването на годините

Повече плодове и зеленчуци

Добавете в менюто си повече плодове и зеленчуци, които заедно с пълнозърнестите храни осигуряват необходимото количество фибри, както и полезни сложни въглехидрати и микроелементи. Наблегнете на цветните плодове и зеленчуци, защото те са пълни с мощни антиоксиданти, както и с цинк, витамини С и Е, лутеин, зеаксантин и бета-каротин.

Задължително включете в менюто си боровинки, ягоди, малини, сини сливи, които имат силен антиоксидантен ефект. Нека порциите ви плодове и зеленчуци да са в поне четири или пет цвята, тъй като те съдържат различен набор от полезни вещества.

12 промени в режима, които ще преобразят тялото ни завинаги

Разнообразявайте пълнозърнестите и бобови храни

Задължително залагайте на разнообразие от пълнозърнести и бобови храни, които са добър източник на витамин Е. Не пропускайте да добавите в менюто си всички видове фасул, леща, грах, както и пълнозърнести хлябове, включително ръжен, от пшеница и от различни зърна.

Не забравяйте ядките

Ядките са неразделна част от здравословното хранене и са богати на ненаситени мазнини, магнезий и мед. Приемът им понякога е истинско предизвикателство, тъй като са с високо съдържание на калории и са толкова вкусни, че е трудно да се ядат в малки количества!

За да не прекалите, си позволявайте само по четири супени лъжици и внимавайте как ще ги приемате – сурови, печени или пържени. Това се отразява не само на калорийната, но и на хранителната им стойност. Разбира се, най-добре е да се ограничите до ядките в суров вид.

Как да останем във форма с напредването на годините

Защо протеините са толкова важни

Нуждата на тялото ни от протеини не се променя много с нарастването на годините, макар че изследванията не са съвсем убедителни. Протеинът е необходим за поддържане и възстановяване на мускулите, както и за добрата работа на имунната система. Количеството протеин, нужен на организма, може да варира в зависимост от това дали имате определени хронични инфекции или заболявания.

Къде грешим при приема на протеини

Добри източници на протеини с ниско съдържание на мазнини са пиле, месо от патица, риба, яйца, соя, ядки и млечните продукти. Само 50-60 грама риба на ден могат да намалят риска от сърдечно-съдови заболявания при хора, изложени на риск. Омега-3 мастните киселини в рибата са много полезни за хора със захарен диабет, високо кръвно налягане и артрит.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ЗДРАВЕ

Кампанията „Заедно сме в борбата срещу акнето“ на BIODERMA стартира с безплатни прегледи
Здраве06 ОКТОМВРИ 2022

BIODERMA дава старт на „Заедно сме в борбата срещу акнето“

Осмото издание на национална кампания предоставя възможността за безплатни прегледи при дерматолог в периода 5-20 октомври.

Полезните храни през есента са толкова много
Здраве02 СЕПТЕМВРИ 2022

Полезните храни през есента са толкова много

Сезонът, пълен с плодове и зеленчуци, които са се радвали цяло лято на слънцето.

Лъжица зехтин на гладно е най-старият трик за дълголетие
Здраве29 АВГУСТ 2022

Лъжица зехтин на гладно е най-старият трик за дълголетие

Не една или две са причините да приемате по една лъжица зехтин на ден.

Защо трябва да пием топла вода през лятото?
Здраве25 ЮЛИ 2022

Защо трябва да пием топла вода през лятото?

В предстоящите горещини трябва да се опитаме да не пием студена вода, а гореща. По този начин ще освежим тялото си.