Здраве & Фитнес : Здраве14 СЕПТЕМВРИ 2016

Кога умората издава здравословен проблем

Прегледайте се ако в продължение на седмици и дори месеци нямате енергия

С настъпването на есента е нормално повечето от нас да усетят повече умора и сънливост, но ако се оплаквате от тези признаци в последните няколко месеца, това вече е тревожен сигнал.

Храните се здравословно, спортувате и спите по 8 часа на нощ, но ви липсва енергия и съответно желание дори за ежедневните ви задължения? Лекарите са категорични, че непрекъснатата умора в продължителен период от време издава здравословен проблем. Ето най-честите причини, които могат да се крият зад този проблем:

Лекарства
Ако в момента пиете лекарства, те може да се отразят на нормалното функциониране на организма. Затова прочетете упътванията към препаратите, които приемате. Може би сред страничните ефекти са посочени и умора, апатия, слабост. А може и нарочно да са пропуснати. Експертите заявяват, че понякога тези симптоми нарочно се премълчават. Например антихистамините (използвани при алергия) може буквално да изцедят енергията ви, въпреки че в упътването това не се споменава. Подобен е ефектът и на много антидепресанти и бета-блокери (лекарства за хипертония).

Непълноценно хранене
Нередовното хранене и консумацията на нездравословни храни може да доведе до умора. Ако си позволявате различни тестени храни и напитки с много кофеин, то е много възможно енергията ви изведнъж рязко да спадне. Затова заложете на балансиран хранителен режим с пълнозърнести храни, много и разнообразни пресни плодове и зеленчуци и умерено количество протеини, които ще регулират кръвната ви захар и ще ви осигурят енергия. И още нещо, не пропускайте закуската!

umora

Анемия
Анемията е сред най-честите причини за чувството на умора и изтощение при жените. Често ние имаме анемия без да подозираме за нея. Дамите с по-обилно менструално кървене могат да имат дефицит на желязо. Това от своя страна ги поставя на риск, тъй като червените кръвни клетки са необходими, за да осигуряват кислород до тъканите и органите. При анемия, причинена от недостиг на желязо, обикновено се препоръчва прием на добавки и консумация на повече хранителни продукти, богати на минерала, като крехко месо, черен дроб, стриди, бобови култури, зърнени храни.

Депресия
Може да си мислите, че депресията е емоционално разстройство, но експертите обясняват, че честите издайници за нея са физическите симптоми. Умора, главоболие и загуба на апетит са най-често срещаните. Ако и вие виждате у себе си подобни симптоми в продължение на няколко седмици и повече, консултирайте се с лекар. Нещата, които облекчават това състояние са спорта, любимото хоби, добрата храна и срещите с приятели. Колкото и да сте без настроение и да нямате сила за спорт, постарайте се ежедневно да се движите, защото физическата активност е природен антидепресант, която помага за формирането на хормона на щастието – серотонин.

Проблеми с усвояването на глутена
Хората, които имат глутенова (или целиакия) болест, често страдат от липса на енергия. Тя се среща при един на 133 души и се изразява в неспособността на червата да преработват глутена, съдържащ се в зърнените храни. Експертите са категорични, че е достатъчна само една седмица с повече пици, бисквити, хляб и макаронени изделия, за да се появят и проблемите. А те са: подуване на стомаха, диария, дискомфорт в ставите и постоянна умора. Всичко това се дължи на факта, че организмът страда от липса на хранителни вещества, които не може да получи поради неспособността на червата да ги всмукват.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ЗДРАВЕ

Здраве07 ОКТОМВРИ 2019

Фитнесът е особено важен за интровертите

Упражненията ги откъсват от проблемите и подобряват самочувствието

Здраве04 ОКТОМВРИ 2019

Любимата здравословна рецепта на Бионсе

Нейната идея за овесени ядки е много по-различна от това, което сме виждали до сега

Здраве30 СЕПТЕМВРИ 2019

Гладът към тези храни издава, че нещо не е наред с тялото ни

Когато ни се прияде някоя конкретна храна, вероятно тялото ни се опитва да ни каже нещо

Здраве29 СЕПТЕМВРИ 2019

Грешките в готвенето, които забавят метаболизма ни

Не е важно само с какво се храните, но и как го подготвяте