Мускулите и метаболизмът на жените: как се променят на 20, 30 и 40

Тази информация ще ви помогне да поддържате форма по най-добрия начин

Промените в тялото ни, които настъпват с годините, неминуемо се отразяват на начина, по който се грижим за него чрез спорт или диети.

Когато сме млади са ни нужни много по-малко лишения, за да влезем във форма, но с наближаването на 30-те трябва да се потим много повече във фитнеса, за да изгубим онези 3 килограма. Ето как се променят мускулите и метаболизма ни, когато сме на 20, 30 и 40+, и какви са най-добрите начини да запазим тялото си стегнато и здраво.

Когато сме на 20

Тялото ни е създадено за тренировки

Специалистите са категорични, че в тези години фитнесът просто е задължителен. Повечето от нас качват по няколко килограма след гимназията и точно това е начина да ги превърнете в мускули. През това десетилетие естрогенът, прогестеронът, тестостеронът и хормонът на растежа се грижат тялото ни да е в добра форма, за да може да износи дете. А в бонус към това те помагат на изграждането на мускулна маса. Междувременно сърдечната ни система е много издръжлива, затова без проблем можем да залагаме на повече кардио тренировки.

20

Метаболизмът вече се забавя

Базалният метаболизъм или цялата енергия, от която тялото ни се нуждае за един ден, намалява с 1-2% на всяко десетилетие. Това може да се дължи на факта, че след като “пораснем” и приключим с училището и свободното време, ние жените често започваме работа, която се състои в седене на бюро по цял ден и почти никакво движение. На колкото и години да сте обаче, увеличаването на спорта и от там мускулната маса в тялото, помага да поддържате базалния метаболизъм висок. Колкото повече мускули имате, толкова повече енергия изгаряте.

Когато сме на 30

Стероидният хормон DHEA в тялото ни намалява

Нивата на хормона, предшественик на естроген и тестостерон, достигат пиковите си нива, когато сме на 20, а след това започват да намаляват. Все още не е ясно дали той може да има противостареещ ефект, но загубата му определено влияе на времето, което е нужно на тялото да се възстанови след тренировка, а освен това увеличава скоростта, с която мускулите се превръщат в мазнини. За да се справите с това, фокусирайте се върху силовите тренировки.

30

Бебетата пречат на фитнеса

С разрешение от лекар, жените могат да продължат да спортуват, дори докато са бременни. Но това определено не е времето за интензивни тренировки. Тялото преминава през достатъчно промени, но ако досега сте спортували активно, няма причина да се отказвате напълно. По време на бременността хормоните в тялото ви бошуват, а организмът ви насочва всичката енергия към това да износите здраво бебе, а не към мускулите ви. След раждането няма да имате време за тренировки, но пък кърменето гори доста калории, което помага на много жени да свалят килограмите, натрупани през 9-те месеца. В моментът, в който спрете да кърмите обаче, може спокойно да се отдадете на по-интензивен спорт.

Когато сме на 40

Саркопения – стареенето на мускулите

Загубата на мускулна маса, наречена саркопения, е неизменна част от остаряването. Въпреки че достига своя пик чак когато станем на 70-75, лекарите предполагат, че започва да се появява още докато сме на 40. За да намалите влиянието ѝ върху мускулите, трябва да се отдадете на силови тренировки, които ще поддържат тъкънта еластична, за разлика от тези за издръжливост (плуване, тичане и т.н.). Освен това по същото време е хубаво да увеличите приема на протеини двойно, като по този начин ще подсилите мускулите си и ще забавите стареенето им.

40

Намирате се в периода преди менопаузата

Менопаузата е постепен процес, който обикновено се случва след 45 години (понякога и по-рано), започвайки от перименопаузата. Сред честите му симптоми е нередовният цикъл, който се дължи на колебанията в нивата на естроген и прогестерон, и който води до напълняване и забавяне на метаболизма. През този период някои жени страдат от безсъние, което може да доведе до нежелание (или просто липса на енергия) за спорт. Въпреки това, ако не се отказвате от тренировките, със сигурност ще се чувствате по-добре. Някои жени дори започват да тренират в по-късна възраст, а това също е полезно. Спортът по което и да е време може само да помогне да се чувстваме добре в тялото си.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ФИТНЕС

Фитнес01 АПРИЛ 2020

7-минутна тренировка против целулит

За да я направите ви, трябват само леки тежести

Фитнес29 МАРТ 2020

Табата тренировки, ако разполагате с 4, 12 или 40 минути

Тренировки за бързо стягане на тялото и тонус

Фитнес27 МАРТ 2020

Back to Basics: Най-добрите ретро тренировки, които ще ви върнат назад във времето

Влезте във форма със Синди Крауфорд, Били Банкс и Джейн Фонда

Фитнес25 МАРТ 2020

Изгаряме 500 калории за 45 минути с баре тренировката

За минимално време изгорете множество калории