Психология : Семейство14 НОЕМВРИ 2019

Помогнете на своето дете да се справи със стреса и тревожността

6 съвета от психолога Лин Лайънс

Живеем във време, в което идеята за “безгрижното детство” все повече изглежда просто смътен романтичен спомен от годините на соца. Днес типичното дете е изложено на повече стрес, и то от различен характер.

Животът в големите градове, напрегнатите родители, завишените изисквания в училищата правят днешните деца по-натоварени и тревожни. В известна степен, те успяват да се пригодят към условията на живот. Но имат нужда и от родителското разбиране и съдействие, за да се справят със стреса.

Важно е всеки родител да разбере, че ако не насочи детето към здравословни начини за намаляване на напрежението, детето рискува да посегне към не толкова безобидни алтернативи. Замислете се – и ние правим същото. Когато сме под силен стрес, не е рядкост да се утешим с мазна храна, чаша (или няколко) вино или с цигара. Прочетете още: Семейните ритуали, които означават много за вашето дете

Американският психолог Лин Лайънс, която е специалист в лечението на стреса в детска и юношеска възраст, дава 6 съвета на родителите, с които да помогнат на детето.

1. Не запълвайте дневната програма на детето до последната минута

Училище, домашни, спорт, езикова школа. От съвсем малки децата трябва да поемат куп задължения. Но е изключително важно в тази натоварена схема на ежедневието да им остава време, в което просто да бъдат деца – да си починат и да поиграят.

2. Уверете се, че има време за игра

Ако се уловите, че  преследвате детето с някакви задачи във всяка свободна
минута, коригирайте се. А ако самото дете е твърде съвестно и само не
отделя време за почивка, изведете го някъде, за да поиграе. Събирайте го с други деца, а когато времето е хубаво, планирайте забавления на открито.

3. Сънят трябва да бъде приоритет

Точно така, днес не е рядкост децата да страдат от недоспиване. А това ви гарантира, че ще са в лошо настроение и разконцентрирани, а това влошава и представянето им в училище. Създайте им подходяща среда у дома – нека си лягат по едно и също време, а поне час преди това да не гледат телевизия и да не се занимават с компютъра.

4. Научете детето да се вслушва в себе си

Когато е раздразнително или страда от главоболие, това често е знак за умора или прекомерен стрес. В такива моменти, детето трябва да умее да си даде няколко минути за релакс –  да подиша чист въздух, да се разходи, а ако е вкъщи – да подремне.

5. Намалете напрежението у вас самите

Много важен факт е този, че стресираните родители отглеждат стресирани деца. Няма начин когато вие цяла вече пуфтите нервно и си разменяте заядливи реплики, детето ви да е спокойно. Затова бъдете много осъзнати за това какъв психоклимат създавате у дома. Ако се прибирате ужасно нервни от работа, може би е по-добре първо да вземете една топла вана, или да потренирате десетина минути на тренажора… Каквото и да е, стига да ви отпусне и да ви върне усмивката. Едва тогава се заемете със семейните задължения.

6. Научете детето, че е нормално да се греши

Разбира се, когато то допуска грешки, нашата работа е да му посочим това и да обясним кое е правилното. Но внимавайте – намесата ви трябва да е спокойна, не да карате малчугана да се чувства като пълен провал. Дете, което се страхува да не допусне и най-малката грешка, обикновено расте смазано от свръхочаквания към себе си и се превръща с потиснат възрастен човек, неспособен да поема инициатива.

Още от MissBloom:

За децата, телефоните и оправданието “Ами, такова им е поколението”

Помощ за преодоляване на стреса в училище

Изненадващо откритие за децата на разделени родители

Трите фатални грешки във възпитанието на децата

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА СЕМЕЙСТВО

Семейство18 НОЕМВРИ 2019

Световен ден срещу насилието над деца: Кои са признаците за сексуален тормоз при децата

Ако сте родител, важно е да познавате знаците, че някой може би злоупотребява с детето ви

Семейство25 ОКТОМВРИ 2019

50 неща, които човек трябва да направи, преди да има деца

Защото да си родител е работа без почивен ден!

Семейство18 ОКТОМВРИ 2019

Инвестиция на бъдещето

FUTURE HEALTH е банка №1 за съхранение на стволови клетки в България и Великобритания

Семейство03 ОКТОМВРИ 2019

Защо е важно да четем на детето от книга, а не от таблет

Четенето на книга формира по-пълноценна връзка между детето и родителя, доказаха психолози