Психология : Better me30 СЕПТЕМВРИ 2019

Не бъдете мултифункционални

Митът за жената, която може всичко по всяко време изхабява психиката

Да бъдем мултифунционални жени е медийно клише, пред което всички в някакъв момент капитулирахме.

При това, не без известно задоволство. Терминът сякаш даде допълнителна сила, особено на жените.

Легитимираше факта, че имат капацитет да бъдат майки и да работят едновременно, да съчетават кариерата с хобитата си, да пазаруват, да успяват да отскочат и до фитнеса, да бъдат фатални любовници за мъжете си, да сервират най-хубавата паста на приятелите си, да декорират модерни домове, с една ръка да разбъркват ароматното суфле, с другата да вдигат гиричка и да извайват рамо, а през това време от телефона някой да бърбори нещо на спийкър.

Как да спра да анализирам прекалено?

“Мултифункционална” се превърна в най-оборотният комплимент, който да си разменяме с приятелките. Привидно поласкани, а вътрешно невротизирани и изтощени.

Да бъдем мултифункционални не работи

Според най-модерната доктрина в психологията, да бъдеш мултифункционален е просто мит. Всъщност, колкото повече си мулти, толкова по-малко си фунционален.

Какво означава това?

Човекът не е устроен така, че да фокусира пълноценно вниманието си върху няколко неща едновременно, при това за дълго време. Или казано най-просто, ако правите няколко неща едновременно, най-вероятно няма да свършите нито едно от тях както трябва.

Новият съвет е да планираме заниманията си така, че да имаме време да се съсредоточим само върху едно, след това да преминем към следващото.

За заетия човек, разбира се, винаги го има изкушението да отмята по нещо между другото (да отговорим на едно-две съобщения във Фейсбук, докато гледаме сериала, да поприказваме с приятелка по телефона, докато сме на разходка с детето… а и забелязали ли сте, че във всички филми жените винаги говорят по телефона, докато си лакират ноктите?)

От какво да се откажем, за да бъдем по-щастливи

Проблемът е, че това претоварва психиката и на всичкото отгоре води до по-лоши резултати от действията ни. Човек, който сменя фокуса на вниманието си от една дейност към друга, има нужда от поне 20 минути, за да се съсредоточи пълноценно в новото занимание. А това значи още и още изгубено време и мисловна енергия всеки път, когато мултифунционалната ни мисъл пъргаво прескача от инбокса към телефона към менюто за довечера към резервацията за уикенда към презентацията за другата седмица към програмата на кината в четвъртък…

Накрая нищо не е доведено докрай, или сме пропуснали важна подробност.

Започваме да се чувстваме неефективни и виновни и за да с реваншираме, се хвърляме с още по-отчаяно настървение към нови задачи, изпълнени с амбиция да се доберем обратно до върха в мултифункционалността.

Защо не опитаме да излезем от матрицата, да си наредим приоритетите и да си върнем баланса?

Претъпканият гардероб води до стрес и депресия

Лесно е, когато веднъж повярвате и си позволите да захванете нещо и да не се прекъсвате, докато не го приключите. Едва след това можете да обърнете внимание на следващата точка от плана си за деня – независимо дали говорим за работа или за развлечения.

Може в началото да имате чувството, че денят ви се изплъзва и че пропускате нещо важно. Но скоро ще забележите колко по-добре вършите работата си и колко по-голямо задоволство ви носи всичко. И по всяка вероятност, сметката накрая ще започне да показва, че реално вършите повече. Сложете работния си ден в разумна, стегната рамка. Ако имате три-четири важни неща, които трябва да приключите, ограничете се до тях, планирайте в какъв ред ще ги захванете и ако трябва, изключете служебния си телефон за няколко часа. Не проверявайте имейла си на всеки 15 минути и недейте да надзъртате в нюзфийда във Фейсбук – няма да избягат.

Когато ви остане свободен ден, не го напомпвайте предварително като балон с грандиозни очаквания.

Няма как за един-два дни да свършите всичко, което ви е изостанало през седмицата, и това да се нарече “почивка”! Изберете си какво ще направите и му се отдайте. Ако ще гледате филмче с детето си, не ровичкайте в телефона си. Маската на лицето действа най-добре, когато легнем по гръб и си позволим да се отпуснем в тишина за 15 минути. Чашата кафе е истинско наслаждение, когато просто седнем на масата на тиха уличка и наблюдаваме минувачите. Вие сте човешко същество, а не пулт в кабината на самолет, където всяка секунда примигват стотици лампички, нито пък октопод с осем ръце.

Позволете си да живеете пълноценно в момента и оставете прекалено взискателните мулти-определения зад гърба си.

15 неочаквани начина да направите живота си по-хубав

 

 

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА BETTER ME

Better me02 АПРИЛ 2020

15 начина да направите живота си по-хубав

Понякога дори най-простичките неща могат да променят ежедневието ви коренно

Better me27 МАРТ 2020

Защо по-умните хора обичат да са сами

Науката откри връзка между нивото на интелигентност и желанието да прекарваме повече време насаме

Better me26 МАРТ 2020

Видовете стрес и как да се справим с всеки от тях

По време на пандемията и карантината справянето със стреса е още по-трудна задача

Better me24 МАРТ 2020

Да можеш да назоваваш емоциите си дава огромна сила

Това е особено важно откритие за хората, склонни към тревожност и депресия