Психология : Better me26 МАРТ 2020

Видовете стрес и как да се справим с всеки от тях

По време на пандемията и карантината справянето със стреса е още по-трудна задача

Какво да правим, ако независимо колко си почиваме, тренираме и се храним здравословно, чувството на тревожност не си отива?

В глобален план в момента хората са изложени на огромно психическо натоварване. Да, в момента си стоим у дома и не се занимаваме с типичните си проблеми от забързаното ежедневие. Но това не значи, че стресът, пред който сме изправени в момента, е по-малък.

Напротив – лишаването от обичайната ни рутина, както и ограничените възможности да бъдем социални и активни, може да има още по-голям ефект върху психиката ни. Тъжните новини, с които сме бомбандирани постоянно, и страхът от незнанието какво следва, са също фактори, които трудно можем да пренебрегнем.

Психолозите предупреждават, че през последните месеци се увеличават случаите, в които хората имат проблеми със стреса и контролирането на емоциите си заради социалната изолация, неизвестността, еднообразието и икономическите проблеми.

Тук идва място за важния въпрос – как да се справим с притеснението и тревожността? 

Първата стъпка е да разберем какво всъщност се случва с тялото ни. Стресът е реакция на човешкия организъм, когато е поставен в непозната за него ситуация. Тогава тялото ни реагира, като променя хормоналното ни състояние и в резултат можем да започнем да изпитваме дори физически симптоми като болка в корема или в главата, забързан пулс и още.

Психолозите продължават да се опитват да разнищят всички мистерии на човешкия мозък по отношение на стреса и до днес са създали няколко теории, които разделят видовете стрес на от три до седем типа. Най-разпространена и общоприета е теорията за трите вида стрес – ситуативен, хроничен и епизодичен.

С всеки един от тях можем да се справим по различен начин, стига да знаем как да го разпознаваме.

Ситуативен

Той е най-често срещаният тип и обикновено е първата реакция на организма ни, когато е поставен пред неочаквана ситуация. Може да се предизвика от животозастрашаващи случки или дори когато видим, че ни звъни някой, с когото не искаме да се чуваме.

Тогава тялото ни преминава в така наречения режим “борба или бягство” и реагира остро на ситуацията. В такива моменти можем да действаме почти неосъзнато и да направим неща, за които после да се питаме защо сме извършили.

Този тип стрес невинаги е негативен – в ситуации, когато наистина трябва да се предпазим и да потърсим начин да оцелеем, точно промените в тялото, които са били предизвикани от стреса, ни мобилизират да избегнем опасността.

Епизодичен

Проблемът се появява, когато започнем по-често да изпитваме ситуативен стрес и когато за продължителен период от време постоянно сме изправени пред напрегнати ситуации. На това психолозите казват епизодичен стрес.

Обикновено се появява при хора, които или имат хормонален дисбаланс, или водят изключително стресов начин на живот, или просто са свикнали да гледат на чашата като на наполовина празна.

Хроничен стрес

Ако не се преборим със ситуативния или епизодичния стрес навреме, той може да прерасне в хроничен. При него чувството за несигурност и нервност е неспирно и страничните ефекти могат да бъдат много по-разрушителни за здравето ни.

Този тип стрес се наблюдава при хората, които имат затруднено финансово положение, сблъскват се с безработица, с изолация или имат тежки проблеми в семейството. Ако на този етап не предприемем мерки, вредата върху тялото ни може да предизвика усложнения като дори рак или сърдечни проблеми.

Как да се справим със стреса?

На първо място трябва да се погрижим да намалим стресовите фактори в живота ни. Ако работата ви не ви харесва и предизвиква само негативни чувства, ако имате токсичен човек в живота си или ако асоциирате мястото, на което живеете с неприятни спомени – отървете се от всичко това и дайте шанс на тялото ви да се успокои.

За съжаление обаче, има фактори, които не можем да елиминираме и независимо колко здравословна храна консумираме, колко време спим и колко тренираме, пак може да загубим в битката срещу стреса.

В такива моменти е важно да потърсим външна помощ – за някого тя може да се яви в лицето на близък, за други решението да е консултация със специалист, както и специализираната литература.

А можем да вземем пример и от предците си и да се обърнем към природата за помощ.

В дните, в които сме изолирани от животинския и растителния свят, е важно да внесем възможно най-много естествени продукти в живота си, които да ни свързват с природата.

Същевременно в растителния свят можем да намерим решение за всеки здравословен проблем. Както има билки, които помагат при болка или отслабен имунитет, така има и такива, които се справят със стреса. Една от най-ефективните за тази задача е Rhodiola rosea, още позната като златен корен.

Това е билка, която векове наред се е използвала в медицината при случаи на депресия, нервност и притеснение. Особено полезна е за тялото ни, защото е богата на адаптогени, с които спомага синтеза на серотонин и допамин,

Същевременно редовният прием на златен корен, във всичките му форми, помага да елиминираме излишните мазнини в тялото и подобрява чувството ни за енергичност и тонус.

Възползвайте се от силата на природата с помощта на продуктите на Revita.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА BETTER ME

Better me02 АПРИЛ 2020

15 начина да направите живота си по-хубав

Понякога дори най-простичките неща могат да променят ежедневието ви коренно

Better me27 МАРТ 2020

Защо по-умните хора обичат да са сами

Науката откри връзка между нивото на интелигентност и желанието да прекарваме повече време насаме

Better me24 МАРТ 2020

Да можеш да назоваваш емоциите си дава огромна сила

Това е особено важно откритие за хората, склонни към тревожност и депресия

Better me15 МАРТ 2020

7 трика, с които ще накарате хората да ви харесват повече

Тези малки трикове са много полезни, когато имате важна среща и искате да направите брилянтно първо впечатление