Психология : Better me05 ДЕКЕМВРИ 2017

9 начина да избегнем стреса по празниците

Наръчник за оцеляване между досадни роднини, безкрайно пазаруване и часове, прекарани в кухнята

Когато настане време за празничния сезон често ни минава мисълта, че мечките постъпват най-умно, прекарвайки няколко месеца в зимен сън.

Нека си го кажем направо – трудно е да навигираме между пазаруването, офисните партита, готвенето като за последно и, разбира се, роднините. Без последните не можем, но понякога, а особено по коледно-новогодишните празници, ни идват малко в повече.

Тъй като науката все още не е измислила вариация на зимния сън за хора, тази година също ще ни се наложи да се справим с празничния стрес. За да не “палите фитила” като бенгалски огън преди полунощ, ето няколко съвета от психолозите:

“Записвайте си” наум колко пъти казвате “трябва”

“Хората често чувстват вътрешeн натиск относно цял куп неща, които “трябва” да се направят по празниците,” казва д-р Раян Хоус, психолог от Пасадена, Калифорния. Той подчертава, че това важи с особена сила за различен тип обичаи и семейни традиции. Ето защо, всеки път, когато думичката “трябва” излезе неволно от устата ви, спрете и се запитайте какво всъщност искате, а не какво “трябва” да се направи.

Разбира се, има традиции, които са станали такива именно защото не могат и не трябва да бъдат избягвани. Като посещенията при семейството например. Но ако има неща, които вече ви се струват повече като задължения, отколкото като удоволствия, може би е време да се разделите с тях.

Изберете си три неща, които да направите по време на празниците, вместо да се опитвате да се справите с всичко

Нереалистичните очаквания, които поставяте пред себе си, също са един от най-стресиращите елементи на почивните дни, казва клиничният психолог Вали Райт, директор проучвания и специални проекти на Американската Асоциация на Психолозите.

Случва се да забравите за някое от 20-те различни коледни преживявания, които сте имали намерение да осъществите. Вместо това изберете точно три неща, които държите да ви се случат. Може да са много простички активности, като например изпичането на коледните сладки със семейството или томбола с подаръци с най-близките ви приятелки. Но се уверете, че ще ги изпълните. А всичко останало ще бъде просто приятен бонус, вместо цел на всяка цена.

Направете си успокояващ плейлист

Музиката е едно от нещата, на които винаги можете да разчитате да ви пренесе на едно по-спокойно място. Ако непрекъснатото пътуване, разговорите, пазаруването и всичко останало ви стресират допълнително, позволете си и малко време за себе си. Уплътнете го с музика, която предварително сте подбрали: такава, която ви успокоява или такава, която ви енергизира. Дори няколко минути насаме с мислите ви могат да са достатъчни, за да презаредят батериите ви. Никой няма да ви съди, че имате нужда от малка почивка.

Read Also

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА BETTER ME

Better me11 ОКТОМВРИ 2018

"Дълго време страдах, но тайните те разболяват още повече"

Лейди Гага отправи апел за повече внимание към психичните заболявания

Better me03 ОКТОМВРИ 2018

Най-ефективната вечерна рутина за намаляване на стреса

Правете това след работа и на следващия ден ще се чувствате в пъти по-добре!

Better me29 СЕПТЕМВРИ 2018

15 цитата от Карл Юнг, които ще ви помогнат да разберете себе си

"Всичко, което ни дразни в другите ни помага да разберем себе си."

Better me28 СЕПТЕМВРИ 2018

15 цитата, които ще ви вдъхнат кураж да обичате

Любовта никога не остарява, не се уморява и не умира!