Психология : Кариера25 АПРИЛ 2016

Превърнете минусите в плюс

Ето как да се научите да приемате критиките на работното място, без да влагате излишни емоции в тях

Повечето хора не са проектирани така, че критицизмът да не им влияе по никакъв начин.

Понякога, когато представянето ви не е блестящо, е много трудно да не си помислите, че не ставате за работата, която вършите или че шефът ви просто е решил да си го изкара на вас. Поведението ви е основна част от собствената ви идентичност, затова когато някой ви каже, че трябва да промените нещо в него, първата ви реакция е да го приемете като лична атака.

Критиките на работното място могат да бъдат нож с две остриете. Как да разберете, че човекът, който ви критикува, иска наистина да ви помогне да преодолеете някакъв проблем и да подобрите представянето си, а не се държи така, само защото не ви харесва? Невъзможно е да знаете дали критиките идват от искрена загриженост, или не, но е възможно да ги приемете по начин, чрез който максимално да извлечете полза от тях.

Не преминавайте в режим “Защита”

Никога не е добра идея да отвръщате на критиките с атака. Това само ще ви постави в светлина, в която изглеждате като човек, който не възприема съвети и държи да спори на всяка цена, а и по този начин само доказвате тезата на критикуващия ви. Вместо да поддавате на желанието си да избухнете, поемете дълбоко дъх, премислете какво ви казва човекът отсреща и накрая му задайте въпроси, които могат да са ви от полза. “Оценявам факта, че обърна внимание на това. Би ли ми посочил специфичните места, в които правя грешки? Как мога да го направя по друг начин? Как мога да поискам помощ от колегите си, за да се справя с това?” Задавайки тези въпроси създавате впечатление за открита и отворена към решаване на проблемите чрез комуникация личност. Дори да не сте съгласни с критиката, това е много по-зрял и уважителен начин да я преимете, вместо да реагирате отбранително.

criticism (1)

Избягвайте споровете

Никога не казвайте “Знам” в отговор на критика. Очевидно е, че не го знаете. Когато критикът ви чуе тази фраза от ваша страна, това моментално го поставя в защитно положение и това, което е можело да бъде продуктивен диалог, лесно прераства в спор. Ако имате този навик, постарайте се да използвате по-позитивно звучащи фрази като “Разбирам” и “Виждам”, които са еднакво задоволяващи и за двете страни.

Помнете, че критиката не е лична

Да се чувствате, сякаш всички са срещу вас, когато ви критикуват, е абсолютно нормално. В главата си вероятно виждате ситуацията по съвсем различен начин, например че критикът ви ви смята за емоционално нестабилни или професионално некомпетентни. Всъщност, въпросната критика е провокирана от това, че те искат да се задържите на работното си място и да ви помогнат да се развиете. Шефът ви не би си губил времето да ви разяснява как да подобрите комуникацията си с клиенти, ако не смята, че всъщност можете да го направите. Ако наистина не ставахте за работата, която вършите, лесно щяха да ви намерят заместник. Със същата идея трябва да подхождате и към критика, отправена от близък човек или приятел. Вместо да се обезкуражавате, да се дразните и да се ядосвате, просто оценете факта, че хората около вас се чувстват достатъчно комфортно, за да комуникират свободно за тези проблеми и ви се доверяват, че ще ги послушате и ще се извадите поука.

criticism (2)

Спрете да се извинявате

Да се извините за грешката си е правилно, когато ситуацията го изисква. В случай, че шефът ви поиска да четете по-внимателно докладите си, преди да ги изпращате, тъй като в последните е имало една-две граматически грешки, най-безсмислено е да кажете “Извинявам се”. Когато стане дума за неща, коити са важни за израстването на работното ви място, извиненията ви карат да изглеждате несигурни и нерешителни, което не ви поставя в добра светлина. Опитайте се да замените извинението с нещо по-силно, като например “Разбира се, ще постъпя така”, което показва, че наистина си давате сметка, че забележката е за ваше добро, но същевременно запазвате добрия тон.

Не се критикувайте толкова

Критиките са част и от живота, и от работната среда. Все някога ще ви се случи, независимо дали става дума за службата, или за вкъщи. Никой не е съвършен и ако някой ви моли да се промените, то значи държи на вас и “инвестира” в тази промяна. Макар понякога да е много трудно да се справите с критиките, помнете, че си струва да се поучите от тях и не задълбавайте ненужно.

 

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА КАРИЕРА

Тихата причина за стреса при работата от вкъщи
Кариера14 ДЕКЕМВРИ 2021

Тихата причина за стреса при работата от вкъщи

Ниското качество на звука при работа от вкъщи води до 29% по-висока тревожност

Най-силен е този екип, който... клюкари
Кариера03 НОЕМВРИ 2021

Най-силен е този екип, който... клюкари

Според проучванията всеки ден отделяме средно по 52 минути, за да говорим за другите

5 признака, че трябва да напуснете работата
Кариера06 ОКТОМВРИ 2021

5 признака, че трябва да напуснете работата

Когато стресът започва да влияе на здравето ви, е време да се замислите дали това е правилното работно място за вас

Равенство и доверие: Колко са важни на работното място
Кариера09 АВГУСТ 2021

Какво да направим преди 8 часа в понеделник, за да е успешна цялата ни седмица?

Мотивирайте се още от началото на първия работен ден