Living : Лайфстайл28 АПРИЛ 2021

Една пета от младите момичета свързват красотата си с харесванията в социалните мрежи

Проучване на Dove разкрива плашеща статистика за проблемите със самочувствието, които социалните медии и рекламите предизвикват

“Изкривеното Селфи“: един нов филм, който насочва вниманието ни към натиска в социалните мрежи и дигиталното изкривяване върху самочувствието на младите хора.

Темата за влиянието на социалните мрежи и фалшивите образи, които виждаме на екрана, е актуална не от вчера, но съвсем скорошни са последните проблеми, предизвикани от пандемията. Заради многото време, прекарано вкъщи, и значително по-голямата цифра часове в социалните мрежи, последиците растат, а спада възрастова граница, в които те започват.

Плашещата тенденция, която разкрива новото изследване по проекта “Dove self-esteem“, показва, че все повече млади момичета имат изкривена представа за себе си и красотата си.

Откриха връзка между Фейсбук и депресията

Ето част от статистиката, която научаваме от проучването:

  • 62% от момичетата на възраст 10-17 години биха използвали филтри или приложения, за да променят начина, по който изглеждат на своите снимки;
  • За 1 от 10 момичета между 10 и 17 години се е случвало да пропуснат училище заради негативни коментари в  социалните мрежи;
  • 73% от момичетата биха взели решение да не публикуват снимка, ако не изглеждат достатъчно добре на нея;
  • 59% от момичетата имат нужда от одобрението на приятелка, преди да публикуват снимка;
  • 24% от момичета не се чувстват красиви, ако не получават харесвания на снимка, която публикуват в социалната мрежа

Една пета от младите момичета свързват красотата си с харесванията в социалните мрежи

Важно е да се отбележи, че според самите момичета, те щяха да се чувстват по-уверени, ако изображенията в социалните мрежи отразяваха по-точно външния им вид в нормалния живот: 

  • 61% от момичетата искат социалните мрежи да отразяват повече реалния живот;
  • 33% от момичетата смятат, че не отговарят на стандартите за красота, които инфлуенсърите налагат в социалните мрежи;
  • 61% от момичетата биха искали светът да се фокусира повече върху личността, отколкото върху външния им вид;
  • 29% от момичетата се чувстват по-малко красиви, когато гледат снимки на инфлуенсъри и знаменитости в социалните мрежи.

В отговор на статистиката от Dove разработиха въздействащ кратък филм, който илюстрира мащаба на проблема. През погледа на децата днес лентата Изкривеното Селфи“ показва до каква степен апликациите за ретуширане могат да изкривяват реалността и как младите момичета дигитално изкривяват собствения си външния вид за социалните мрежи.

Една пета от младите момичета свързват красотата си с харесванията в социалните мрежи

Изводът от проучването, както и този от филма е един и същ – нужно е да се предприеме действие, и то възможно най-скоро. Затова въпросът, който остава, е какво можем да направим? 

Изследванията от “Dove self-esteem“ показват, че използването на oбучителните ресурси, с които разполага проектът, в това число онлайн материали и дигитални игри, може значително да подобри увереността на младите момичета и уменията им да изживяват социалните мрежи по по-здравословен начин

Образователните материали на проекта “Dove self-esteem

Разработени в сътрудничество с Центъра за изследване на външния вид към Университета на Западна Англия – най-голямата в света група с фокус върху ролята на външния вид и представянето на тялото за цялостния живот на хората – обучителните материали на проект “Dove self-esteem“ са утвърдени от академичната общност и могат да се свалят безплатно.

Това важи и за новите Образователни материали – онлайн инструменти, създадени специално с цел да дадат възможност на родителите и всички загрижени лица да помогнат на децата да се справят с натиска за постигане на определен външен вид и околния свят. Включена е специална секция, която помага на родителите да разберат с какви предизвикателства се сблъскват младите хора онлайн; насърчава общуването по темата и дава съвети за това как социалните мрежи могат да се превърнат в здравословна среда за щастието на младите хора – от избиране на позитивно и разнообразно съдържание в социалните мрежи до осъзнаване, че в социалните мрежи се излагат на показ “най-хубавите страни“ на хората.

Една пета от младите момичета свързват красотата си с харесванията в социалните мрежи

Образователните материали са част от мисията на проект “Dove self-esteem“ до 2030 година да осигури обучение по самочувствие на 250 милиона деца. Така проектът ще се превърне в най-големия в света източник на обучение по самочувствие и увереност в собственото тяло.

През 2021г. България също се присъединява към Dove self-esteem програмата. Съвместно с “Академия за родители“ и “Асоциация родители“ екипът на Dove организира обучения за подобряване на самочувствието сред деца и подрастващи.

През март бяха организирани първите три обучения с ученици, с лектор – Доника Боримечкова в София. Предвид обстановката, те преминаха в онлайн среда, но срещнаха високо ниво на одобрение от страна на учителите и учениците.

Една пета от младите момичета свързват красотата си с харесванията в социалните мрежи

Предстоят още училищни обучения в цялата страна. Подготвя се също поредица от полезни безплатни уебинари за родители, които може да намерите в сайта на “Академия за родители“: https://parentacademy.bg/events/uverenost-i-tijneidjuri/

Как можете да се включим и ние?

На сайта www.dove.com/bg/selfesteem можем да открием образователните материали, създадени с цел да бъде улеснен разговора с младите хора относно социалните мрежи и представата за собствения им външен вид. Използвайте специалната секция по въпроса за социалните мрежи и обсъдете предизвикателствата, с които се сблъскват младите хора онлайн, за да допринесете за превръщането на социалните мрежи в позитивно пространство, където младите хора могат да се чувстват свободни да бъдат себе си.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ЛАЙФСТАЙЛ

В крак с модата и подреден гардероб
Лайфстайл18 ЯНУАРИ 2024

В крак с модата и подреден гардероб

Ето къде да търсите нови и употребявани дрехи и какви са предимствата:

Морските дарове на Кавала на изложението Interfood
Living13 НОЕМВРИ 2023

Морските дарове на Кавала на изложението Interfood

Готварското шоу се проведе на 8 и 9 ноември в ИНТЕР ЕКСПО ЦЕНТЪР.

#AWARDS 2023: Големите победители вече са ясни
Лайфстайл28 ОКТОМВРИ 2023

#AWARDS 2023: Големите победители вече са ясни

Attica EVA и United Partners отново обединиха сили, за да отличат най-добрите създатели на дигитално съдържание в България.

Градската медия Go Guide с ново лого и дизайн
Лайфстайл28 ЮНИ 2023

Градската медия Go Guide с ново лого и дизайн

Юнският брой е тук с редизайн, градски оазиси и десетки заведения, в които да се скриеш, докато си навън.