Living : Лайфстайл04 ЯНУАРИ 2019

Големите рекламни гафове на годината

От расистката реклама на H&M до татуировките на пица Domino’s

Всички вероятно помните онази реклама на H&M  с тъмнокожото момченце, която взриви недоволството в социалните мрежи.

Това обаче не беше единственият маркетингов фал на световна компания през 2018-а. Да видим кои брандове си навлякоха гнева на потребителите със своите кампании и вместо да изпишат вежди, избодоха очи.

H & M

Започваме с шведския производител на бърза мода и кадъра, който всеобщото мнение определи като расистки. В кампанията на сайта две момченца – бяло и тъмнокожо, носят еднакъв модел суичъри в различен цвят и с различни надписи. Надписът на тъмнокожото момченце е “Най-готината маймуна в джунглата”, което накара хиляди потребители в социалните мрежи да побеснеят, а срещу H&M се изказаха и известни личности, включително The Weeknd.

Heineken

И бирената компания успя да предизвика скандал с реклама, определена като расистка. През март компанията пусна 30-секундно видео, в което барман плъзва по плота бутилка бира, тя минава покрай трима тъмнокожи и спира пред светла жена. Надписът накрая е “Понякога, по-леко е по-добре” (“lighter is better”), но lighter означава и по-светъл и посланието, че в бирата има само 99 калории в този смисъл звучи по съвсем различен начин.

Пица Dominos

В Русия компанията за доставка на пици пусна промоция, наречена Dominos Forever, която предоставя 100 безплатни пици годишно за 100 години на клиенти, които си татуират логото на фирмата. Всъщност, кампанията се оказва свръхуспешна в известен смисъл, защото в социалните мрежи започват да валят снимки на татуирани любители на пицата. Dominos се принуждават да въведат лимит от 350 души и така промоцията финишира след броени дни, макар че първоначално е било предвидено да продължи няколко месеца.

Съвсем отделен въпрос е колко унизително е за клиентите да се татуират с логото на пицария за цял живот, в замяна на две пици седмично. Уви, в страна като Русия, която от десетилетия уж се бори с бедността, а всъщност проблемът продължава да се задълбочава, много хора действително отчаяно се нуждаят от храна. Затова в предложението на Dominos няма нищо забавно, по-скоро има смущаваща доза цинизъм.

Dolce & Gabbana

Миналата година беше грамаден провал за Dolce & Gabbana на китайския пазар. Италианците пуснаха рекламен клип, в който китайка, облечена в техни дрехи, неуспешно се опитва да яде италианска храна с клечки. Едно от нещата, са традиционните каноли – десерт с крем и продълговата форма, наподобяващ сещате се какво. Докато китайката се чуди как да подхване сладкиша с клечките, глас зад кадър я пита: “Прекалено голям ли е за теб?”

Освен с дебелашката сексуална шега, клипът е обиден и с явната си насмешка  спрямо китайското население, показвайки го като неадекватно на европейските маниери и култура.

Нещата обаче скоро стават още по-лоши за Dolce & Gabbana. В мрежата изтекоха скрийншотове на чат между Стефано Габана и модела Михаела Транова, в който Стефано нарича Китай “лайняна страна” и “необразована мафия, която смърди на мръсотия.” Заради скандала, брандът се принуди да отмени планираното грандиозно модно шоу в Шанхай, а мечтаната експанзия към апетитния китайски пазар вероятно доста дълго време ще е мираж.

Още от Лайфстайл:

Модната икона на 2018 г., която светът не очакваше – Езра Милър

Летисия Каста и Джиджи Хадид в календара на Pirelli за 2019 г.

35 цитата, които ще променят живота ви

Read Also

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ЛАЙФСТАЙЛ

Лайфстайл04 ФЕВРУАРИ 2019

Как могат да ни променят дрехите, прическата и гримът

Красотата е винаги възможна, стига да умеем да я постигнем - това категорично се вижда от тези снимки ПРЕДИ и СЛЕД

Лайфстайл27 ЯНУАРИ 2019

Най-готините места за четене в света

Библиотеки от цял свят, които ще ви накарат да се усмихнете. Има една и от България!

Лайфстайл10 ЯНУАРИ 2019

Жени с косми чупят интернет. Какво е Januhairy?

В превод буквално значи "космат януари" и е посветена на това да приемем естественото си окосмяване без чувство на срам