Мода : Новини14 АПРИЛ 2016

Как философията “Всичко ново е добре забравено старо” променя модата към по-добро

Бъдещето на модата се крие в новия живот на нейното минало

Ако погледнете пролетните тенденции, ще откриете, че голяма част от тях са вдъхновени от модата на 70-те години и бохо стила. При обувките пък отново властват моделите на дебел ток, за които само преди няколко години не можехме и да помислим. Модната индустрия има свойството да вземе нещо, чието време на пръв поглед е отминало, да го промени и представи на аудиторията по нов начин, и отново да го превърне в хит. По тази причина тенденциите се завръщат през няколко десетилетия, а винтидж находките се смятат за истинска ценност.

Дизайнерите умеят да вдъхват нов живот на отдавна забравени кройки и силуети, но този втори шанс могат да получат дори материите. И като казваме втори шанс, говорим наистина в буквален смисъл. Рециклирането на стари дрехи е най-бързият и най-лесният вариант, по който модната индустрия може да редуцира количеството ресурси, които използва в изработката на дрехи и аксесоари.

Цикълът от създаването на една дреха, през носенето й, предаването й за рециклиране, а след това превръщането й в нещо ново, се нарича Closing The Loop. Идеята зад този цикъл е много проста: защо ненужният текстил да отива на сметищата (и да замърсява природата), след като може да бъде събран, преработен и използван отново? 

close the loop image 2

Вдъхновени от тази идея, H&M създават програмата Garment Collecting, която играе основна роля в “затварянето на цикъла” в модата. Чрез своята кампания за събиране на стари и ненужни дрехи, компанията се стреми да им вдъхне нов живот като ги превърне в нови продукти. Вече три години клиентите могат да връщат своите стари дрехи в магазините на H&M, като в замяна на това получават талон за отстъпка и удовлетворението, че са допринесли за опазване на природните ресурси.

Веднъж попаднали в контейнерите на H&M, започва подготовката за “нов живот” на старите дрехи. В зависимост от тяхното състояние, те се разпределят в четири основни групи.

Повторно носене

Дрехите, които все още могат да бъдат носени, се пренасочват за повторно носене. Те се даряват за благотворителност или се препродават по света като стоки за втора употреба.

Повторно използване

Текстилните изделия, които са прекалено износени, скъсани или замърсени, се пренасочват за преработват в нови продукти като домакински кърпи или изолационни материали, използвани например в автомобилна индустрия.

Рециклиране

Трета група включва дрехите от материи, от които може да бъде изведена нова текстилна нишка и да се създаден нов, рециклиран плат. Подобни материали са памукът и вълната. Благодарение на тази технология H&M успява да използва рециклирани материали за част от своите колекции, без това да променя качеството или издръжливостта на дрехите и аксесоарите.

Енергия

Когато рециклирането, повторното носене или използване не са възможни, текстилните изделия се използват за произвеждането на енергия, например чрез изгаряне.

close the loop image 1

С тези няколко стъпки H&M се стреми да затвори производствения цикъл. При това го прави безвъзмездно – всички приходи се използват за възнаграждение на клиентите, за дарения на благотворителни организации или се инвестират в развитие на нови технологии за рециклиране. Като пионери с подобна инициатива, от бранда се надяват, че скоро голяма част от модната индустрия ще приеме това предизвикателство и ще се възползва от идеята на Close The Loop, променяйки не само самата индустрия, но и бъдещето на планетата ни към по-добро.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА НОВИНИ

Met Gala 2023
Новини02 МАЙ 2023

Met Gala 2023: Най-красивите визии на звездите

Знаменитостите отдадоха почит на Карл Лагерфелд чрез наистина ослепителни аутфити.

Met Gala 2023: Всичко за звездното събитие, отдаващо почит към Карл Лагерфелд
Новини02 МАЙ 2023

Met Gala 2023: Всичко за звездното събитие, отдаващо почит към Карл Лагерфелд

От Риана през Ким Кардашиян, Ан Хатауей, Дуа Липа и дори Никол Кидман. Ето ги най-ослепителните модни визии на звездите и най-значимите моменти в знак на почит към модната икона.

Новата стара муза, всъщност Valetino DI.VA., участва в една по-различна кампания на модния бранд.
Новини28 АПРИЛ 2023

Всички емоции на Флорънс Пю в новата кампания на Valentino

Новата стара муза, всъщност Valetino DI.VA., участва в една по-различна кампания на модния бранд.