Living : Лайфстайл28 ЯНУАРИ 2015

Нов филм показа мръсната страна на модата

Ето как трима модни блогъри заживяха във фабрика в Камбоджа

Новият норвежки документален филм “SweatShop: Dead Cheap Fashion” ще ви накара да погледнете по нов начин на модата и шопинга.

Лентата разкрива по покъртителен начин какво представлява животът на евтината работна ръка в една текстилна фабрика в Камбоджа. При това го прави през очите на трима от най-горещите модни блогъри в Норвегия.

Нов филм показа мръсната страна на модата
Нов филм показа мръсната страна на модата


В рамките на едномесечния експеримент, Аникен, Фрида и Лудвиг живеят в Камбоджа. Те раполагат с точно толкова средства, колкото работниците във фабриката – по 6 долара на ден за храна.
В реалния си живот в Норвегия, те харчат по над 600 долара месечно само за дрехи. Аникен, Фрида и Лудвиг изкарват огромни суми от това да обличат последните колекции на модните марки и да ги показват в блоговете си, а половината им живот минава по бляскави партита и на червения килим.

Материалните ограничения обаче не са най-големият шок за тримата участници. След като опознават местните работници и научават как живеят и какви са съдбите им, блогърите признават, че си тръгват след края на снимките с разбити сърца.

Нов филм показа мръсната страна на модата
Нов филм показа мръсната страна на модата

В един от най-потресаващите кадри от филма, Аникен разговаря с 19-годишно момиче, чиято майка е починала от глад още докато я е кърмила. “Бяхме много бедни и нямахме дори достатъчно ориз. Тя почина преди да се науча да ходя”, разказва момичето, докато Аникен не успява да сдържи сълзите си.

Във фабриката, работниците получават по 4 долара на ден, или 130 долара на месец. Парите в най-добрия случай стигат за физическото им оцеляване и това на децата им, като никой не може дори да помисли за играчки, развлечения или нови дрехи. Работниците настояват пред работодателите си за увеличение на заплащането до 160 долара. Те обаче упорито поддържат минимални надници, за да могат произведените дрехи да носят по-голяма печалба. Фабриката се използва от някои от най-големите световни марки за “бързо оборотна” мода.

Документалният филм, разбира се, не е е първият, който разпалва дебата за нечовешките условия, в които се шият любимите на европейците дрехи.

Нов филм показа мръсната страна на модата

Впечатляваща е обаче идеята да постави в тези условия именно богатите и разглезени от съдбата европейци, които са най-големите потребители на същата тази мода. Концепцията разобличава повърхностното състрадание на хората в развитите страни към тези от Третия свят и склонността ни да се натъжим за няколко минути, докато гледаме подобен репортаж по телевизията, а след това да забравяме видяното и да продължим да живеем по обичайния си начин.

“Отвратена съм от това, че модните компании си осигуряват високи печалби по такъв начин. Не знаех, че това съществува”, казва Фрида.

“Тези хора не искат много. Малко по-висока надница, няколко вентилатора на тавана във фабриката. Ние просто трябва да натиснем правилните копчета. И да продължим да ги натискаме.” – казва Аникен. След като вземат участие в експеримента, и двете започват да работят като активисти за правата на работниците в текстилните фабрики в страните от Третия свят.

Можете да гледате всички епизоди със субтитри на английски тук

Най-важните истини за живота
Какво научихме за живота от хората в Хавай
Как гледането на телевизия ви зомбира
Променете живота си завинаги с мъдростите на Далай Лама

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ЛАЙФСТАЙЛ

В крак с модата и подреден гардероб
Лайфстайл18 ЯНУАРИ 2024

В крак с модата и подреден гардероб

Ето къде да търсите нови и употребявани дрехи и какви са предимствата:

Морските дарове на Кавала на изложението Interfood
Living13 НОЕМВРИ 2023

Морските дарове на Кавала на изложението Interfood

Готварското шоу се проведе на 8 и 9 ноември в ИНТЕР ЕКСПО ЦЕНТЪР.

#AWARDS 2023: Големите победители вече са ясни
Лайфстайл28 ОКТОМВРИ 2023

#AWARDS 2023: Големите победители вече са ясни

Attica EVA и United Partners отново обединиха сили, за да отличат най-добрите създатели на дигитално съдържание в България.

Градската медия Go Guide с ново лого и дизайн
Лайфстайл28 ЮНИ 2023

Градската медия Go Guide с ново лого и дизайн

Юнският брой е тук с редизайн, градски оазиси и десетки заведения, в които да се скриеш, докато си навън.