Българската мода през погледа на Мила Атева

Мила Атева е името, което стои зад един от най-успешните родни лейбъли Sassa Björg, а тази година за втори пореден път е номинирана за Жена на годината на сп. GRAZIA в категория мода. 

Срещнахме се с нея в един мрачен есенен ден и си поговорихме за стила на българските жени, модния бизнес в България и желанието за повече цвят във визиите ни през този сезон.

Разкажи ми малко повече за марката. Защо Sassa Björg и как се роди идеята за нея? 

Идеята за Sassa Björg се роди след като приключих с предишната си марка и имах нужда от едно ново начало. Пет години имах друг бранд, но там нещата не се получиха както си го представях, аз самата бях много нова в бизнеса. Трябваше да рестартирам. 
Sassa е събирателен образ на многото интересни жени около мен. Моята работа е много силно повлияна от визията на майка ми, от това, което съм виждала в нея през годините. Може би е на подсъзнателно ниво, разбира се, но влиянието е силно. Освен нея, сестрите ми, приятелките ми и вече събраните клиенти ме вдъхновяват. Около мен винаги е имало интересни и силни женски персонажи. 
Аз правя дрехи, съобразени с хората, които ще ги купят. Затова избрах Sassa, което е галено от едни женски имена като Сандра, Сабрин, Александра… Звучеше ми много “фръцливо” (смее се). 


Bjorg пък означава “help, protection” (помощ, защита), намерих него, както и Сасса в един скандинавски сборник от имена. В професионалния ми живот непрекъснато има хора, които ми помагат. Дали са близките ми, дали са приятелите ми, дали са професионалистите около мен… Помощта е един естествен придатък на моята работа, без помощ човек е за никъде. 
Исках името на марката да е женско име и затова избрах тези две, които да съберат целия ми опит и бъдещето ми. Така се роди Sassa Bjorg и вече направихме три години. 
Номинирана си за жена на годината в категория Мода, заедно с Нева Балникова, Невена Николова и други. Как се чувстваш в такава компания? 
Приятно! Хубаво е да бъдеш оценен. Независимо кой ще спечели, за мен е голямо удоволствие, че някой ме е забелязал. Особено пък за втори път, което означава, че все още има за какво да бъда забелязвана. 
Васил Полеганов и Мила Атева (снимка: личен архив)
Ти казваш, че името на твоята марка е вдъхновено от жените около теб. Смяташ ли, че българската жена в момента се облича добре? 
Не особено, но затова факторите са много. Има и жени в България, които изглеждат по „определен начин“, така да го кажем. Но мисля, че смесицата пропорционално не е много по-различна от тази на всяко друго място. 

Има разбира се и жени, които изглеждат страхотно и не им коства кой знае какво. Това са хора, които според мен пътуват често или пък са пътували. 

Другите са тези, които пътуват виртуално и информационно. Когато човек се отнася към себе си по определен начин, това е свързано с общата му култура. 
Каква е жената, която си купува дрехи от Sassa Bjorg?
Моите клиентки са много готини. Първо, възрастовата група е много разнообразна. Напоследък все по-често при нас идват млади майки, което много ме радва. Момичетата, които обличаме в по-ранната възраст са такива, които току-що са завършили училище или пък са студентки. В повечето случаи това са жени, които не се притесняват да експериментират. Нашите дрехи са доста цветни, забелязват се. Те са за жени, които искат да подчертаят тази колоритност в себе си. Определено са за уверени жени. 
Каза, че обличате и млади момичета. Идват ли при теб с поръчки за рокли за абитуриентски балове, за сватби? 
Да, в последната година пък направихме ужасно много булки! Това много ме радва, защото всички те са по-нестандартни. Дори и да са минимал като стил, което и различно от това което предлагаме по принцип, те са потърсили нашите услуги знаейки, че ще изпълним това, което искат и не са успели да открият в магазин.
Абитурентките също са много нестандартни. Това е другата услуга, която предлагаме. Sassa е готовият ни продукт, а отделно студиото ни функционира като място за поръчки. Изпълняваме всякакви желания! Понякога идват с готови модели, но много често нещата се преработват като крайна идея. 
Почти винаги, разбираемо ,тези момичета не са носили официален тоалет, предстои им за пръв път. И когато не си се обличал по този начин е трудно да направиш избор. Моята първа среща с един такъв клиент е тип интервю, какво искат и какво не искат. Понякога идват и ми се доверяват изцяло, понякога идват с конкретна идея, но винаги крайният резултат е през погледа на екипа ни. 
Още на стр. ii