Превърнете минусите в плюс

Повечето хора не са проектирани така, че критицизмът да не им влияе по никакъв начин.

Понякога, когато представянето ви не е блестящо, е много трудно да не си помислите, че не ставате за работата, която вършите или че шефът ви просто е решил да си го изкара на вас. Поведението ви е основна част от собствената ви идентичност, затова когато някой ви каже, че трябва да промените нещо в него, първата ви реакция е да го приемете като лична атака.

Критиките на работното място могат да бъдат нож с две остриете. Как да разберете, че човекът, който ви критикува, иска наистина да ви помогне да преодолеете някакъв проблем и да подобрите представянето си, а не се държи така, само защото не ви харесва? Невъзможно е да знаете дали критиките идват от искрена загриженост, или не, но е възможно да ги приемете по начин, чрез който максимално да извлечете полза от тях.

Не преминавайте в режим “Защита”

Никога не е добра идея да отвръщате на критиките с атака. Това само ще ви постави в светлина, в която изглеждате като човек, който не възприема съвети и държи да спори на всяка цена, а и по този начин само доказвате тезата на критикуващия ви. Вместо да поддавате на желанието си да избухнете, поемете дълбоко дъх, премислете какво ви казва човекът отсреща и накрая му задайте въпроси, които могат да са ви от полза. “Оценявам факта, че обърна внимание на това. Би ли ми посочил специфичните места, в които правя грешки? Как мога да го направя по друг начин? Как мога да поискам помощ от колегите си, за да се справя с това?” Задавайки тези въпроси създавате впечатление за открита и отворена към решаване на проблемите чрез комуникация личност. Дори да не сте съгласни с критиката, това е много по-зрял и уважителен начин да я преимете, вместо да реагирате отбранително.

Избягвайте споровете

Никога не казвайте “Знам” в отговор на критика. Очевидно е, че не го знаете. Когато критикът ви чуе тази фраза от ваша страна, това моментално го поставя в защитно положение и това, което е можело да бъде продуктивен диалог, лесно прераства в спор. Ако имате този навик, постарайте се да използвате по-позитивно звучащи фрази като “Разбирам” и “Виждам”, които са еднакво задоволяващи и за двете страни.

Помнете, че критиката не е лична

Да се чувствате, сякаш всички са срещу вас, когато ви критикуват, е абсолютно нормално. В главата си вероятно виждате ситуацията по съвсем различен начин, например че критикът ви ви смята за емоционално нестабилни или професионално некомпетентни. Всъщност, въпросната критика е провокирана от това, че те искат да се задържите на работното си място и да ви помогнат да се развиете. Шефът ви не би си губил времето да ви разяснява как да подобрите комуникацията си с клиенти, ако не смята, че всъщност можете да го направите. Ако наистина не ставахте за работата, която вършите, лесно щяха да ви намерят заместник. Със същата идея трябва да подхождате и към критика, отправена от близък човек или приятел. Вместо да се обезкуражавате, да се дразните и да се ядосвате, просто оценете факта, че хората около вас се чувстват достатъчно комфортно, за да комуникират свободно за тези проблеми и ви се доверяват, че ще ги послушате и ще се извадите поука.

Спрете да се извинявате

Да се извините за грешката си е правилно, когато ситуацията го изисква. В случай, че шефът ви поиска да четете по-внимателно докладите си, преди да ги изпращате, тъй като в последните е имало една-две граматически грешки, най-безсмислено е да кажете “Извинявам се”. Когато стане дума за неща, коити са важни за израстването на работното ви място, извиненията ви карат да изглеждате несигурни и нерешителни, което не ви поставя в добра светлина. Опитайте се да замените извинението с нещо по-силно, като например “Разбира се, ще постъпя така”, което показва, че наистина си давате сметка, че забележката е за ваше добро, но същевременно запазвате добрия тон.

Не се критикувайте толкова

Критиките са част и от живота, и от работната среда. Все някога ще ви се случи, независимо дали става дума за службата, или за вкъщи. Никой не е съвършен и ако някой ви моли да се промените, то значи държи на вас и “инвестира” в тази промяна. Макар понякога да е много трудно да се справите с критиките, помнете, че си струва да се поучите от тях и не задълбавайте ненужно.