10 начина да бъдем убедителни

Няколко хитрини как да звучим убедително, за да можем да представим идеите си в най-добра светлина.

Независимо дали изнасяме презентация пред целия екип, или отиваме на интервю за работа, голяма част от нас се притесняват повече, отколкото трябва. Стараем се да изглеждаме достатъчно интелигентни, компетентни по всяка една тема и смятаме, че идеите ни са страхотни. Но е нужно да се фокусираме малко повече, за да убедим хората да ни приемат така.
Ето кои са главните „саботьори“ на това да се представяме страхотно на работното място:

“Има ли смисъл”

Много от дамите завършват своите изказвания с изречението “Има ли смисъл?” или пък “Знаете ли какво искам да кажа?”. Ние правим това, защото искаме да сме сигурни, че ще бъдем разбрани. Но по този начин представяме себе си като несериозни и непоследователни. Вместо тези фрази, можем да зададем въпроси като “Какво е вашето мнение?” или “Уведомете ме, ако имате въпроси”, а не подкопаващата фраза “Имаше ли смисъл?”

“Просто”

“Аз просто искам да го проверим и да видим…”, “Аз просто се опасявам, че…” Често вмъкваме “просто” в своите изказвания, за да оправдаем държанието и чувствата си в дадена ситуация. По този начин изглеждаме хленчещи и колебаещи се. Изхвърлете го от речника си!

“Всъщност”

“Аз всъщност мисля…” или “Аз всъщност имам един въпрос”. Това “всъщност” ви прави да изглеждате изненадани от това, че не сте разбрали нещо. Дори изглеждате несъгласни със себе си. 

“Съжалявам, НО…”

“Съжалявам, че ви безпокоя, но…”, “”Съжалявам, ако това е глупав въпрос, но…” Няма причина да се извинявате затова, че имате причина да се обадите или да зададете въпрос, какъвто и да е той.

“Само една минута” и “Само малко”

Вместо да използвате “Бих искал да ви отнема само няколко минути” или “Бих искала да ви разкажа само малко за нашия продукт”, се научете да се изразявате кратко и ясно. Покажете, че това, което трябва да изкажете е важно и полезно. С тези фрази губите време да убедите някой да ви чуе, вместо направо да му предадете нужната информация.

“Един вид” и “Почти”

Тези думи ни карат да изглеждаме безпомощни в своята комуникация. “Един вид аз мисля, че този чифт обувки не ти отиват…” или “Почти съм убедена, че трябва да преправим този доклад.” Склонни сме да вярваме, че в дадени случаи те могат да смекчат ситуацията. Например, когато сме сигурни, че трябва да се извърши някаква промяна, но не искаме да обидим някого. Знайте, че това да сте честни и директни ще ви помогне повече.

Думи и фрази, с които се подценяваме

“Мисля, че разсъждавам над това повече, отколкото е нужно…” или “Не мисля, че съм експерт, но…” Не се подценявайте, а бъдете сигурни и уверени в себе си, защото идеите винаги са от значение. 

“Нали”

Когато представяме идея пред целия си екип, употребата на “нали” в края на изречението ни прави несигурни. Изглеждаме колебливи в това, което представяме. За да бъдете харесани и одобрени, отделете внимание на употребата на “нали”. 

Изстрелването на много и ненужни думи

Правим го, когато се опитваме да се преборим за някакъв пост или да убедим някого в правотата на идеите си. Склонни сме да трупаме ненужни и прекалено дълги фрази. Но най-добрият начин да загатнем доверие и да се чувстваме добре в ролята на говорители, е като използваме кратки изречения с ясно изразени цели. Плюс това дават нужното време на слушателя да осмисли думите ви и да събере мислите си. 

Съобразявайте се с пространството

Да, това определено е странно, но не става въпрос за речевия ви модел. Съобразете се с това на какво място се намирате, колко е широко и колко място имате да “размахвате ръце”, докато говорите. 
Снимки: Pinterest
 
Какво ви пречи да бъдете успешни?
9 начина да станем по-добри в работата си
Лесни начини да свалите последните килограми