Психология : Better me05 ДЕКЕМВРИ 2017

9 начина да избегнем стреса по празниците

Наръчник за оцеляване между досадни роднини, безкрайно пазаруване и часове, прекарани в кухнята

Когато настане време за празничния сезон често ни минава мисълта, че мечките постъпват най-умно, прекарвайки няколко месеца в зимен сън.

Нека си го кажем направо – трудно е да навигираме между пазаруването, офисните партита, готвенето като за последно и, разбира се, роднините. Без последните не можем, но понякога, а особено по коледно-новогодишните празници, ни идват малко в повече.

Тъй като науката все още не е измислила вариация на зимния сън за хора, тази година също ще ни се наложи да се справим с празничния стрес. За да не “палите фитила” като бенгалски огън преди полунощ, ето няколко съвета от психолозите:

“Записвайте си” наум колко пъти казвате “трябва”

“Хората често чувстват вътрешeн натиск относно цял куп неща, които “трябва” да се направят по празниците,” казва д-р Раян Хоус, психолог от Пасадена, Калифорния. Той подчертава, че това важи с особена сила за различен тип обичаи и семейни традиции. Ето защо, всеки път, когато думичката “трябва” излезе неволно от устата ви, спрете и се запитайте какво всъщност искате, а не какво “трябва” да се направи.

Разбира се, има традиции, които са станали такива именно защото не могат и не трябва да бъдат избягвани. Като посещенията при семейството например. Но ако има неща, които вече ви се струват повече като задължения, отколкото като удоволствия, може би е време да се разделите с тях.

Изберете си три неща, които да направите по време на празниците, вместо да се опитвате да се справите с всичко

Нереалистичните очаквания, които поставяте пред себе си, също са един от най-стресиращите елементи на почивните дни, казва клиничният психолог Вали Райт, директор проучвания и специални проекти на Американската Асоциация на Психолозите.

Случва се да забравите за някое от 20-те различни коледни преживявания, които сте имали намерение да осъществите. Вместо това изберете точно три неща, които държите да ви се случат. Може да са много простички активности, като например изпичането на коледните сладки със семейството или томбола с подаръци с най-близките ви приятелки. Но се уверете, че ще ги изпълните. А всичко останало ще бъде просто приятен бонус, вместо цел на всяка цена.

Направете си успокояващ плейлист

Музиката е едно от нещата, на които винаги можете да разчитате да ви пренесе на едно по-спокойно място. Ако непрекъснатото пътуване, разговорите, пазаруването и всичко останало ви стресират допълнително, позволете си и малко време за себе си. Уплътнете го с музика, която предварително сте подбрали: такава, която ви успокоява или такава, която ви енергизира. Дори няколко минути насаме с мислите ви могат да са достатъчни, за да презаредят батериите ви. Никой няма да ви съди, че имате нужда от малка почивка.

Read Also

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА BETTER ME

Better me15 ЮНИ 2019

Кога егоизмът може да бъде полезен

Когато егоизмът стане синоним на грижа за себе си, нещата се променят.

Better me14 ЮНИ 2019

Как да се освободим от мислите за работата по време на почивка

Много от нас не могат да се насладят на ваканцията си заради изтощението от работата

Better me12 ЮНИ 2019

Колкото по-заета, толкова по-малко стресирана

Бионсе признава, че запълва всяка минута от деня си с работа, за да държи съзнанието си постоянно заето

Better me05 ЮНИ 2019

Когато позитивните послания имат токсичен ефект

Когато наш близък се сблъсква с трудност, изречения като "Всичко ще се оправи" и "Гледай позитивно на нещата" могат да имат обратен ефект, предупреждават терапевти